PENGERUSI: Naib Canselor AHLI: Wakil Pengurusan, semua Timbalan Naib Canselor, Ketua Pusat Tanggungjawab (Dekan, Pengarah, Pengetua), Timbalan Wakil Pengurusan ISMS, Timbalan Wakil Pengurusan Peneraju Proses (TWP PP), Timbalan Wakil Pengurusan Pusat Tanggungjawab (TWP PTJ), Pegawai Kawalan Dokumen (PKD), Penyelaras Audit Dalam (PAD), Penyelaras Kepuasan Pelanggan Universiti (PKPU), Penyelaras Latihan Staf (PLS) dan Pegawai Rekod Jabatan Universiti (PRJU) SETIAUSAHA: Ketua Bahagian Pengurusan Kualiti Perkhidmatan, Pusat Jaminan Kualiti (CQA)
(a) Melaksanakan semakan pengurusan ke atas sistem pengurusan ISO secara berkala bagi memastikan terus sesuai, mencukupi, dan berkesan;
(b) Membuat penilaian ke atas peluang penambahbaikan dan keperluan perubahan kepada ISO termasuk:
+
Dasar kualiti dan objektif kualiti,
+ Dasar dan Objektif ISMS.
(c) Meneliti laporan yang berkaitan dan membuat keputusan yang sesuai
2. Mesyuarat Jawatankuasa Kualiti UPM
Nota:
Sebelum ini dikenali sebagai Jawatankuasa ISO UPM
3 kali setahun
+
+
+
PENGERUSI: Wakil Pengurusan AHLI:
Timbalan Wakil Pengurusan ISMS,
Timbalan Wakil Pengurusan Peneraju Proses (TWP PP), Timbalan Wakil Pengurusan Pusat Tanggungjawab (TWP PTJ), Pegawai Kawalan Dokumen (PKD), Penyelaras Audit Dalam (PAD), Penyelaras Kepuasan Pelanggan Universiti (PKPU), Penyelaras Latihan Staf (PLS), Pegawai Rekod Jabatan Universiti (PRJU),
Sekretariat Jawatankuasa Kerja Pengurusan Risiko Universiti SETIAUSAHA: Ketua Bahagian Pengurusan Kualiti Perkhidmatan, CQA
(a) Memastikan kesesuaian, kecukupan dan keberkesanan pelaksanaan Sistem Pengurusan ISO secara berkala;
(b) Membuat penilaian ke atas peluang penambahbaikan dan keperluan perubahan kepada:
+
pelan tindakan peringkat fungsian dan aras.
+ Objektif dan sasaran ISMS
(c) Meluluskan sebarang cadangan pindaan dokumen bagi skop Pengurusan ISO (QMS &ISMS);
(d) Mengambil maklum keberkesanan pelaksanaan ISO di peringkat Peneraju Proses dan Pusat Tanggungjawab (PTJ).
3. Mesyuarat Semakan Keberkesanan Proses (MSKP)
Sekali
setahun
3.1
+
+
+
MSKP ISO Pra universiti
PENGERUSI: Ketua PTJ AHLI:
(i)
TWP Pra universiti.
(ii) Mana-mana pegawai yang dilantik. SETIAUSAHA: Dilantik oleh Pengerusi
(Nota: Ahli jawatankuasa dilantik oleh Pengarah Pusat Asasi Sains Pertanian)
(a) Memantau keberkesanan pelaksanaan ISO di peringkat Peneraju Proses;
(b) Memantau pencapaian objektif kualiti (Pelan Tindakan peringkat Fungsian dan Aras) dan piagam pelanggan;
(c) melaksanakan penambahbaikan terhadap dokumentasi, proses dan perkhidmatan;
(d) Menyediakan laporan keberkesanan pelaksanaan ISO;
(e) Memantau pelaksanaan tindakan pembetulan dan penambahbaikan.
3.2
+
+
+
MSKP ISO Prasiswazah
PENGERUSI: TWP Prasiswazah AHLI:
(i)
TWP Fakulti / Pegawai Tadbir berkaitan.
(ii) Mana-mana pegawai yang dilantik. SETIAUSAHA: Dilantik oleh Pengerusi
(Nota: Ahli jawatankuasa dilantik oleh Timbalan Naib Canselor (Akademik dan Antarabangsa)
3.3
+
+
+
MSKP ISO Siswazah
PENGERUSI: TWP Siswazah AHLI:
(i)
TWP Fakulti, Institut, Sekolah Pengajian Siswazah, Akademi / Pegawai Tadbir berkaitan.
(ii) Mana-mana pegawai yang dilantik. SETIAUSAHA: Dilantik oleh Pengerusi
(Nota: Ahli jawatankuasa dilantik oleh Timbalan Naib Canselor (Akademik dan Antarabangsa)
3.4
+
+
+
MSKP ISO Penyelidikan dan Inovasi
PENGERUSI: TWP Penyelidikan dan Inovasi AHLI:
(i)
TWP Fakulti, Institut, Akademi, Taman pertanian Universiti / Pegawai Tadbir berkaitan.
(ii) Mana-mana pegawai yang dilantik. SETIAUSAHA: Dilantik oleh Pengerusi
(Nota: Ahli jawatankuasa dilantik oleh Timbalan Naib Canselor (Penyelidikan dan Inovasi)
3.5
+
+
+
MSKP ISO Perkhidmatan Sokongan dan Operasi Perkhidmatan Sokongan
PENGERUSI: Ketua PTJ/TWP Peneraju Proses AHLI:
(i)
TWP PP (SOK) / TWP PP (OPR)
(ii) Mana-mana pegawai yang dilantik. SETIAUSAHA: Dilantik oleh Pengerusi
(Nota: Ahli jawatankuasa dilantik oleh Ketua PTJ)
4. Mesyuarat Jawatankuasa Kerja Sistem Pengurusan Keselamatan Maklumat (ISMS)
2 kali setahun
+
+
+
PENGERUSI: Timbalan Wakil Pengurusan ISMS AHLI:
(i) Semua Peneraju Proses ISMS (Ketua dan Timbalan Ketua Pasukan)
(ii) Penyelaras Penilaian Risiko ISMS SETIAUSAHA: Ketua Seksyen / Penyelaras ISMS di CQA
(a) Memantau keberkesanan pelaksanaan ISMS;
(b) Memantau pencapaian objektif kualiti;
(c) Melaksanakan dan meluluskan penambahbaikan terhadap dokumentasi, proses dan perkhidmatan;
(d) Menyediakan laporan keberkesanan pelaksanaan Sistem Pengurusan Keselamatan Maklumat;
(e) Memantau dan menyemak carta perbatuan ISMS;
(f) Membangunkan kriteria penerimaan risiko, tahap risiko dan risk treatment plan;
(g) Melaksanakan keputusan dan tindakan hasil Mesyuarat Kajian Semula Pengurusan ISMS;
(h) Membangun dan menyelenggara pengurusan dokumen dan rekod pelaksanaan ISMS; dan
(i) Mengambil tindakan ke atas kawalan ketakakuran, tindakan pembetulan dan peluang penambahbaikan.
(Dikemaskini: 02 Disember 2021)
22
APRIL
TARIKH MULA PELAKSANAAN AUDIT DALAMAN ISO UPM (QMS & ISMS) TAHUN 2024 (Tarikh sebenar ditentukan oleh PTJ) Lokasi: Semua PTJ di bawah Skop Pensijilan QMS & ISMS UPM
28
JUN
TARIKH AKHIR PELAKSANAAN AUDIT DALAMAN ISO UPM (QMS & ISMS) TAHUN 2024 (Tarikh sebenar ditentukan oleh PTJ) Lokasi: Semua PTJ di bawah Skop Pensijilan QMS & ISMS UPM
Pusat Jaminan Kualiti, UPM Centre for Quality Assurance (CQA)
Prof. Ir. Ts. Dr. Abd. Rahim Abu Talib
Pengarah
03-9769 1504, abdrahim@upm.edu.my
Prof. Madya Dr. Noor Syamilah Zakaria
Timbalan Pengarah
03-9769 1435, syamilah@upm.edu.my
Pn. Haslida Hassan
Ketua Bahagian Pengurusan Kualiti Perkhidmatan
03-9769 1025,
haslida@upm.edu.my
Cik Aidawati Ramali
Menjalankan Tugas Ketua Bahagian Pengurusan Kualiti Akademik dan Akreditasi
03-9769 1525,
aidawati@upm.edu.my
Pn. Zenaida Md Zenon
Ketua Seksyen Audit Kualiti
Bahagian Pengurusan Kualiti Perkhidmatan
03-9769 1512, zenaida@upm.edu.my
Pn. Shamriza Shari
Ketua Seksyen Dokumentasi
Bahagian Pengurusan Kualiti Perkhidmatan
03-9769 1511,
shamriza@upm.edu.my
En. Salahuddin Ahmad Ayob
Ketua Seksyen Data dan Daftar Program
Bahagian Pengurusan Kualiti Akademik dan Akreditasi
03-9769 1598, aa_salahuddin@upm.edu.my
Pn. Rahmawati Umar Ketua Seksyen Swaakreditasi dan Badan Profesional
Bahagian Pengurusan Kualiti Akademik dan Akreditasi 03-9769 1510, rahwati@upm.edu.my
En. Ahmad Hafizd Hitam Ketua Seksyen Pentadbiran dan Kewangan Bahagian Pentadbiran 03-9769 1513, hafizd_hitam@upm.edu.my
Pn. Siti Fatimah Hasim Penolong Pegawai Tadbir Kanan Bahagian Pengurusan Kualiti Perkhidmatan 03-9769 1555,
sfatimah@upm.edu.my
Pn. Noor Idmawatie Mohd Idris Setiausaha
03-9769 1504, nooridma@upm.edu.my
Pn. Kasmaria Zawawi Pembantu Tadbir Kanan (Perkeranian/Operasi)
Bahagian
Pengurusan Kualiti Perkhidmatan 03-9769 1485/1508,
uda@upm.edu.my
Pn. Anis Syahirah Abdullah Pembantu Tadbir (Perkeranian/Operasi)
Bahagian
Pengurusan Kualiti Akademik dan Akreditasi 03-9769 1483/1508, anisyahirah@upm.edu.my
Cik Nor Syazila Abdul Rahim Pembantu Tadbir (Perkeranian/Operasi)
Bahagian Pentadbiran
03-9769 7697/1508,
syazila.rahim@upm.edu.my