>> SEJARAH
Jawatankuasa Pengurusan Universiti (JPU) telah bersetuju meluluskan cadangan satu pensijilan MS ISO 9001: 2008 di Universiti Putra Malaysia (UPM) dengan melantik Pendaftar sebagai Wakil Pengurusan dan Seksyen Pengurusan Kualiti di Pejabat Pendaftar diluaskan skop dan sekiranya perlu akan melibatkan perpindahan staf dari Seksyen Pengurusan Kualiti Bahagian Perancangan Korporat (petikan minit JPU ke-366 bertarikh 28 April 2010).
Sehubungan itu, Pejabat Pendaftar telah mengadakan perbincangan bersama Bahagian Perancangan Korporat (BPK) pada 20 Mei 2010 untuk melihat fungsi pengurusan kualiti Universiti secara menyeluruh. Hasil daripada perbincangan itu, kedua-dua pihak telah bersetuju bagi pengwujudan Bahagian Pengurusan Kualiti di Pejabat Pendaftar yang bertindak sebagai Urus Setia yang akan menguruskan aktiviti kualiti Universiti. Keputusan ini turut memberi implikasi kepada struktur organisasi antara kedua-dua pihak iaitu Pejabat Pendaftar dan juga BPK. Kertas Cadangan telah dikemukakan kepada JPU dan telah diluluskan melalui mesyuarat JPU kali ke-370 bertarikh 9 Jun 2010.
Dokumen-dokumen seperti Manual Kualiti, Prosedur Wajib dan Prosedur Sokongan telah diselaraskan dan menggunapakai dokumen yang sama oleh keseluruhan warga UPM. Prosedur sokongan pula diselaras dan diseragamkan oleh Peneraju Proses masing-masing, begitu juga dengan prosedur operasi yang dibangunkan dan diselenggara oleh pemilik proses masing-masing. Urus Setia di Pejabat Pendaftar menyelaras, memantau dan mengawal semua dokumen-dokumen yang terlibat.
Empat (4) PTJ yang masih belum mendapat persijilan sehingga tahun 2010 iaitu iDEC, Pusat Pembangunan Akademik (CADe), Pusat Antarabangsa, dan Pejabat Timbalan Naib Canselor (Jaringan Industri dan Masyarakat) telah membangunkan prosedur operasi masing-masing serta Piagam Pelanggan dan Objektif Kualiti.
Satu pensijilan ini merangkumi semua proses utama Universiti iaitu pengajaran dan pembelajaran, penyelidikan dan inovasi, perkhidmatan profesional, dan perkhidmatan sokongan. Pelaksanaan untuk mencapai satu persijilan MS ISO 9001:2008 mula digerakkan mulai bulan Julai 2010 dan berkuatkuasa pada 3 Januari 2011.
Pada 1 November 2015, Pusat Jaminan Kualiti (CQA) secara rasmi ditubuhkan dan bertanggungungjawab sebagai pusat sehenti untuk aktiviti kualiti dan akreditasi di UPM (berdasarkan kelulusan JPU kali ke-542). Seiring dengan penubuhan CQA, pelantikan Wakil Pengurusan telah diserahkan daripada Pendaftar UPM kepada Pengarah CQA, UPM.
Bermula tahun 2017, UPM telah memulakan usaha untuk proses peralihan ke Standard baharu iaitu Standard MS ISO 9001:2015 melalui beberapa siri perbincangan, bengkel, taklimat dan mesyuarat bagi memastikan dokumentasi dan pelaksanaan Sistem Pengurusan Kualiti UPM memenuhi keperluan standard berkenaan. Hasil daripada usaha itu, melalui Audit Pemantauan Semakan 2 SIRIM pada September 2017, UPM telah berjaya dipersijilkan dengan pensijilan MS ISO 9001:2015.
>> NOMBOR PENSIJILAN
Nombor pendaftaran pensijilan menggunapakai No. Persijilan Fakulti Perubatan Veterinar iaitu AR 2020. UPM menggunapakai skop Fakulti Perubatan Veterinar sebagai panduan untuk membangunkan skop persijilan umum bagi UPM.
Pada tahun 2018, No. Pensijilan Sistem Pengurusan Kualiti UPM telah dipinda kepada QMS 00074 berdasarkan ketetapan terkini oleh pihak SIRIM.
>> DASAR KUALITI
Pekerja Universiti Putra Malaysia komited dalam mencapai kecemerlangan melalui penerapan budaya kualiti dalam pengajaran dan pembelajaran, penyelidikan dan perkhidmatan sokongan untuk mencapai matlamat pelan strategik universiti.
Pekerja Universiti Putra Malaysia akan sentiasa melaksanakan tanggungjawab dalam mencapai objektif kualiti yang ditetapkan, serta memastikan objektif tersebut dikaji dari semasa ke semasa selaras dengan visi, misi dan matlamat UPM.
[Dasar Kualiti yang telah disahkan oleh Pengerusi Lembaga Pengarah Universiti bertarikh 10 Disember 2019]
|